90 jaar: kom het vieren!

Eens Olympisch, altijd Olympisch. Sinds de Olympische Spelen van 1928 is het Olympisch Stadion een opvallend icoon waar vele sport- en culturele herinneringen gekoesterd worden. Het monumentale gebouw is in 2000 grondig gerenoveerd. Sinds de heropening vinden er weer tal van activiteiten en evenementen plaats, passend bij de kernwaarden waar het Olympisch Stadion voor staat: persoonlijk, authentiek, stijlvol en verrassend. Op 23 juni kun je alles zelf van dichtbij zien en meemaken.

Aanmelden

Het Olympisch Stadion viert 90ste verjaardag samen met Coca-Cola Nederland op 23 juni


Een feest voor alle fans met activiteiten in het teken van de geschiedenis, het heden en de toekomst

Tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam maakte Coca-Cola haar entree op de Nederlandse markt. Als sponsor van de Olympische Spelen werd de frisdrank voor het eerst verkocht vanuit het stadion. Nog altijd zijn het stadion en Coca-Cola onlosmakelijk met elkaar verbonden bij tal van evenementen. Om hun 90-jarig bestaan gezamenlijk te vieren, is er op zaterdag 23 juni een feestelijke (gratis) open dag voor alle fans van de Olympische Spelen en Coca-Cola in het Olympisch Stadion in Amsterdam, de plek waar het allemaal begon. Dit feest wil je voor geen goud, zilver of brons missen.

Op zaterdag 23 juni van 11:00-15:00 uur opent het Olympisch Stadion samen met Coca-Cola Nederland haar deuren speciaal voor alle fans. Tijdens diverse activiteiten kunnen bezoekers meer te weten komen over de rijke historie en ontwikkelingen van de afgelopen 90 jaar met 1928 als belangrijk startpunt. Het stadion werd na de feestelijke opening de spil waar de Olympische Spelen in Amsterdam om draaide. Een primeur was dat tijdens deze Spelen voor het eerst het Olympisch vuur ontstoken werd. Ook werd Coca-Cola dat jaar in ons land geïntroduceerd. De inmiddels wereldwijd bekende frisdrank kwam letterlijk de oceaan over. Duizend kratten reisden mee in het vrachtruim van de boot met daarop ook de Amerikaanse deelnemers aan de Spelen.

 

Carla de Groot, directeur Olympisch Stadion: “Als Olympisch Stadion koesteren wij vele hoogtepunten, maar het feit dat wij hier ooit de Olympische Spelen hebben georganiseerd blijft het meest speciaal. Het is mooi om daar naar terug te kijken en tegelijk te kunnen stellen dat we vandaag de dag nog steeds op deze locatie vele (sport)evenementen organiseren. Het is bijzonder om deze verjaardag te vieren met een partner die al een leven lang aan ons verbonden is.”

 

Therese Noorlander, Public Affairs & Communicatie directeur bij Coca-Cola Nederland: “Dat we ons 90-jarig jubileum samen met het Olympisch Stadion op déze plek kunnen vieren, is voor ons heel speciaal. De Olympische Spelen in Amsterdam en daarmee ook het stadion, zijn voor ons een belangrijke springplank geweest in de geschiedenis van Coca-Cola in Nederland. Het gaat niet alleen om de verhalen van toen, maar ook over wie we nu zijn. En het feit dat we vandaag de dag nog altijd een goede band met elkaar hebben, maakt het extra bijzonder. We gaan er met onze fans een onvergetelijk verjaardagsfeest van maken.”  

 

De glorie van het verleden…

De activiteiten op zaterdag 23 juni draaien om de glorie van het verleden en de fun van nu. Tijdens de dag is er een markt met bijzondere koopjes en collectors items, kunnen bezoekers naar 1928: de film, of meewerken aan een kunstwerk met gerecyclede doppen, flesjes en andere materialen. Bijzonder is het nagebouwde stilleven op de Koninklijke Loge. Bezoekers kunnen op dezelfde oude Koninklijke stoel waar Koningin Wilhelmina 90 jaar geleden zat, plaatsnemen en een foto maken.

 

Olympische hoogtepunten

Bezoekers krijgen de kans om zelf de 100 meter van 1928 te rennen. Destijds won bij de vrouwen Betty Robinson (VS) in een Olympisch- en wereldrecord van 12,2 seconden. Bij de mannen was het goud voor Percy Williams (Canada) in 10,8 seconden. Speciaal op deze dag kunnen bezoekers de 42,19 meter hoge Marathontoren beklimmen. De toren, hét markante herkenningspunt van het stadion waarop het Olympisch vuur brandde, is normaal gesloten voor publiek.

 

Kunst of Kitsch?

Tot slot kunnen fans waardevolle objecten aanmelden om kans te maken op een taxatie door experts Jip van Leeuwen (Olympisch Stadion), Ben Hilgers (NOC*NSF) en Justine Fletcher (global heritage director voor The Coca-Cola Company ). Het drietal beoordeelt bijzondere Olympische voorwerpen en Coca-Cola-items en vertelt ter plekke de verhalen die erachter schuilgaan.

 

Aanmelden voor de open dag kan via www.olympischstadion.nl/90jaar.