Plan je bezoek

Het Olympisch Stadion ligt centraal, aan de ring van Amsterdam (A10) en is tevens
gemakkelijk bereikbaar per openbaar vervoer. 

Parkeergarage Olympisch Stadion is 24 uur per dag open.
Voor het gebruik van het P&R tarief gelden specifieke voorwaarden.  

route en parkeren

The Olympic amsterdam

Architect Jan Wils ontwierp het Olympisch Stadion (1928), maar ook de Garage Citroën - Zuid (1931) en de Tweede Citroëngarage - Noord (1962). Deze voormalige Citroëngebouwen worden momenteel door eigenaar Bouwinvest gerenoveerd.

Hiermee krijgt het gebied, waarin gewerkt wordt aan kantoren, winkels, restaurants en de openbare ruimte, een nieuwe impuls. Het wordt een plek waar je naartoe gaat om te wonen, werken, winkelen, sporten, feesten en ontspannen. Sport, mobiliteit en innovatie vormen daarbij steeds het uitgangspunt. 

Bekijk hieronder de impressie van The Olympic Amsterdam:

BuiLDING 1931 (Zuidgebouw) 

De Garage Citroën – Zuid werd gebouwd in de vroege jaren 1930, wat een van de belangrijkste jaren was in de geschiedenis van Citroën, aangezien de massaproductie destijds begon. Building 1931 is identiek aan het oorspronkelijke gebouw waar het onderscheid tussen de werkplaats en de showroom nog steeds zichtbaar is. 

Building 1931 bestaat uit drie verdiepingen en is bedoeld als een plek waar ondernemers hun klanten op het dakterras ontmoeten; waar teams hun doelen kunnen bereiken; en waar een creatieve programmering plaatsvindt. 

 

 

Building 1962 (Noordgebouw)

In dit gebouw is er tevens een groot potentieel van ruimte voor ondernemers en bedrijven op het gebied van kunst, mobiliteit, sport en cultuur. Er zijn grote ramen, open ruimten, luxe showrooms, een ondergrondse parkeergarage en een verlenging van het daklandschap met uitzicht op het Olympisch Stadion en de stad. Denk aan het rauwe industriële karakter, maar interpreteer op een nieuwe, moderne manier. 

Plan berlage 

Het Olympisch Stadion, ontworpen door architect Jan Wils, paste naadloos in het oorspronkelijke 'Plan Zuid' en is onlosmakelijk verbonden met Berlage. De kenmerkende stijl van Berlage is prominent zichtbaar door heel Amsterdam-Zuid. 

Olympische straten 

De Stadionweg grenst aan het Olympiaplein. De Marathonstraat kruist op haar beurt weer de Olympiaweg. Wie doorloopt komt in een web van sportieve straten zoals de Discusstraat en de Sportstraat. Verderop bevinden zich straatnamen vernoemd naar Olympische goden en Griekse godinnen, zoals Artemis, Afrodite, Eos en Hercules. De Olympische Spelen bestonden namelijk niet alleen uit sport, maar ook uit cultuur en filosofie.  De wijk werd oorspronkelijk ontworpen als Olympisch dorp en is daarna omgevormd tot woonwijk. 

Jan Wilsbrug

Een gouden Olympische medaille; die kon architect Jan Wils mee naar zijn huis in Voorburg nemen na de Olympiade in Amsterdam. Dit was de bekroning van zijn ontwerp van het Olympisch Stadion. In 1928 was ook architectuur een onderdeel van de Olympische Spelen.

De iconische Marathontoren naast het Olympisch Stadion is tevens de creatie van Wils, die boven in de schaal van de toren een vlam liet branden tijdens het evenement. De introductie van de Olympische Vlam was daarmee een feit en deze vlam is nog altijd een belangrijk symbool van de Olympische Spelen.

In 2008 werd de Jan Wilsbrug geopend, een ontwerp van Rob Lubrecht. De 75 meter lange stalen constructie verbindt het Olympisch Stadion en het Olympisch Kwartier met het Park Schinkeleilanden. 

PIET KRANENBERG PAD

 

Je breekt geen Olympisch Stadion af. Dat doe je niet als je jezelf als land respecteert

Met deze historische uitspraak werd Piet Kranenberg, erelid van NOC*NSF, bekend. In de jaren 80 was Kranenberg het bekendste gezicht van de lobby om het Olympisch Stadion te redden. De oud-topman van Amstel en Heineken leverde hiermee een groot aandeel in de uiteindelijke redding van dit sportieve monument. Om hem te eren is het fietspad achter het Olympisch Stadion naar hem vernoemd: het Piet Kranenbergpad. 

Het nieuwe stadionplein

Er wordt nog gebouwd aan het nieuwe Stadionplein, maar de belangrijkste mijlpalen zijn al gevierd. De winkels zijn geopend en ook de horeca ontwikkelt zich snel. De ontwerpen zijn nieuw en innovatief, maar hebben een duidelijke verbinding met de rest van de wijk. Het gebied heeft er een levendig stadsplein bij. 

Het schaduwrijke terras van het Amsterdamse Proeflokaal, geopend sinds voorjaar 2017

HET OLYMPISCH KWARTIER

De nieuwbouwwijk direct naast het Olympisch Stadion in de Stadionbuurt. Na een prijsvraag in 2001 kregen de nieuwe straten in de wijk namen van Griekse godinnen, zoals Laan der Hesperiden, Eosstraat, Afroditekade, Hestiastraat, Rheastraat en Artemisstraat. Met in totaal 969 nieuwe woningen was het tijdens de bouw de grootste nieuwbouwlocatie binnen de Ring A10. 

PARK SCHINKELEILANDEN

Het groene park achter het Olympisch Stadion bestaat uit vier prachtig aangelegde eilanden: een tenniseiland, voetbaleiland, parkeiland en natuureiland. 

Alles wat een mens nodig heeft op een mooie zomerdag in de stad - Het Parool 

Op de laatste twee eilanden mag worden gebarbecued. De eilanden vormen een zeer gewaardeerde recreatieplek aan de SportAs; de route die loopt vanaf het Olympisch Stadion naar het Amsterdamse Bos.  Op het voetbaleiland liggen de velden van Amsterdamse Sport Vereniging Arsenal. 

De Zuidas 

Het zakendistrict aan weerszijden van de Ringweg-Zuid (A10), tussen de rivieren Amstel en Schinkel. Meer dan 700 bedrijven zijn gevestigd in Zuidas, waaronder Google, AkzoNobel en ABN AMRO. Deze bedrijven zijn vooral actief in de financiële, juridische en zakelijke dienstverlening. Daarnaast is Zuidas een plek om te wonen, verblijven en recreëren. Er zijn nu al 650 woningen gebouwd. Met 8.000 – 9.000 woningen rond 2040 is Zuidas een van de grootste woningbouwlocaties van Amsterdam.